Vælg en side

Den endelige udformning af Havnekarréen

24. oktober 2018

Det omdiskuterede byggeri på midtbyens måske bedste byggefelt, går nu igang. Der er gået næsten 10 år siden de første tiltag til en ny lokalplan for området, men nu er alting på plads og den endelige udformning af det omdiskuterede projekt er fastlagt.

Lokalplanen blev undervejs underkendt af Natur- og Miljøklagenævnet, og sendt tilbage til kommunen.

Projektet nåede også at skifte hænder. WR Entreprise der var ejere af det oprindelige selvstændige selskab bag byggeriet, solgte det videre til ejendomsudviklingsselskabet KP Huse fra Hørsholm.

Den nye ejer ville have et andet projekt end det oprindelige, og det skulle byrådet så tage stilling til.

Det er arkitekt Lars Krog Hansen, der har stået for den endelige udformning af byggeriets arkitektur.

En længere politisk debat om mursten, vinduesplaceringer og byggerprocenter er nu overstået, og opførslen af de 5-10 millioner kroner dyre ejerlejligheder kan gå igang.

Tilbage står dog spørgsmålet, om byrådspolitikere virkeligt skal ud i at tage stilling til alle mulige ting som murstensfarver, tagmaterialer og vinduerstørrelser i enkelte byggerier?

Sagen udstiller vel lidt hele diskussionen, om ikke Helsingør burde have en egentlig Stadsarkitekt?

Salget af lejlighederne i Havnegadekarréen er i øvrigt allerede gået igang. Se mere her:
https://havnekarreen.dk/

 

jhs.

Relateret indhold…

Hestemøllestræde bliver pilotprojekt

Hestemøllestræde bliver pilotprojekt

Første del af “Investeringsplan for Bykernen” fra 2016 gennemføres hen over sommeren 2020, hvor Hestemøllestræde omdannes fra dobbeltrettet trafikgade, til gågade med ensrettet kørsel tilladt. Der er tale om et af de største byrumsprojekter i bymidten, siden omlægningen af Akseltorv, og startskudet på en gennemgribende renovering af byens belægninger og gadeprofiler i hele bykernen.

Helhedsplan for Nøjsomheden

Helhedsplan for Nøjsomheden

Nøjsomhed - eller Nordvej/Sydvej -  fik pr. 1.12.2018 status som ”ghetto”, idet boligområdet har mere end 1.000...