Vælg en side

Hestemøllestræde bliver pilotprojekt

3. februar 2020

Herover: Visualisering af Hestemøllestræde efter ombygning

Første del af Investeringsplan for Bykernen gennemføres hen over sommeren 2020, hvor Hestemøllestræde omdannes fra dobbeltrettet trafikgade, til gågade med ensrettet kørsel tilladt.

Der er tale om et af de største byrumsprojekter i bymidten, siden omlægningen af Akseltorv.

I Hestemøllestræde etableres en ensartet granitbelægning på hele fladen, som sikrer et sammenhængende gadeprofil. Gadeprofilet opdeles ved brug af bordurkantsten i hhv. en tilgængelig zone på nordsiden og en vandhåndteringszone på sydsiden.

Ud mod Havnegade forskydes det fremtidige profil mod syd i forhold til eksisterende vejmidte, hvorved der skabes en mindre pladsdannelse foran Klosterhaven på hjørnet ud mod Kulturhavnen.

Den eksisterende offentlige parkeringsplads ud for Sankt Mariæ Kirke er efter aftale med kirken og stiftet inddraget som en del af pilotprojektet. Der er i dag 10 parkeringspladser på pladsen ud for kirken plus 2 pladser, som er reserveret til kirkens brug.

Ved at omdisponere arealet, så adgang til trapper bibeholdes og forbedres, to plantebede nedlægges og de to plantebede på siderne udvides, bliver der frem over plads til i alt 13 p-pladser, som efter en ny aftale med kirken alle bliver offentligt tilgængelige.

Som udgangspunkt bevares nuværende gadebelysning på Hestemøllestræde, men renoveres efter behov med nye master og armaturer samt evt. supplerende belysning med udgangspunkt i de løsninger, der allerede i dag findes i bykernen.

Da Investeringsplanen er en del af den generelle klimasikring af byen, undersøges det i øjeblikket om dele af projektet kan medfinansieres af Forsyning Helsingør og evt. statslige midler til formålet.

Projektet ventes påbegyndt forår 2020, og afsluttet med udgangen af oktober 2020

BAGGRUND:

I 2016 fik Helsingør kommune udarbejdet en omfattende investeringspln for bykerne, der skulle danne grundlag for at give byens urbane hjerte et tiltrængt byrumsløft, samtidigt med at området klimasikres.

Investeringsplanen indeholder en række etaper, der giver kommunen mulighed for at gennemføre den i takt med at midlerne kan findes på de trængte budgetter.

Det er landskabsarkitektfirmaet Schønherr, der sammen med Via Trafik, har udarbejdet planen, som foreskriver at store dele af bykernen belægges med nordisk granit, der passer bedre til byens historie, end den nuværende belægning af såkaldte “Helsingør-fliser” af beton.

Hele Investeringsplanen fra 2016 kan ses HER

 

Herover: oversigtskort over Hestemøllestræde-etapen, med ny skiltning.

Relateret indhold…

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Movia mangler over 3 mio. kroner til den lokale busdrift i Helsingør Kommune. Det fremgår af et sparekatalog, som...

Rottekongen Cibrino

Rottekongen Cibrino

Er man helsingoraner over en hvis alder, husker man måske den famøse lirekassemand og gøgler Cibrino. Med sin...