Vælg en side

P-behovet er aldrig blevet undersøgt

13. juli 2022

Vi har her på Stadsmagasinet (Medie H) tidligere afdækket, hvordan embedsværket i kommunens planafdeling – det såkaldte BYLAB – tilsidesatte principperne i kommunens egen arkitekturpolitik, da man planlagde et større parkeringsanlæg i det historiske Svingelportkvarter.

Nu viser det sig så, at omfanget af behovet for nye parkeringspladser i Helsingørs Midtby aldrig er blevet ordentligt undersøgt. Det bekræfter borgmester Benedikte Kiær overfor Stadsmagasinet (Medie H) i en mail. 

– Grundet Corona er der ikke lavet en decideret parkeringsanalyse af bykernen for nylig, oplyser borgmesteren således. 

– Der bliver løbende holdt øje med parkeringssituationen i bykernen. Indtil nu har der altid været ledig parkeringskapacitet i Bycenteret og i periferien, forklarer hun videre.

Der er, med andre ord, intet sagligt belæg for at antage, at der mangler så meget som én eneste parkeringsplads i Helsingørs bymidte.

Der er heller intet der tyder på, at en større millioninvestering i et stort kommunalt parkeringsanlæg, som det BYLAB planlægger i Svingelport, overhovedet er nødvendig.

Ingen ved altså rent faktisk om der er et behov for flere parkeringspladser, eller hvor stort et sådan behov rent faktisk er.

Oven i spørgsmålet om nødvendigheden af nyt parkeringsanlæg, har kommunens jagt på nye parkeringspladser i Midtbyen desuden haft stor indgriben i de lokale byrum og de berørte bykvarterers historiske sammenhænge.

Tidligere har kommunen nedrevet store dele af en bevaringsværdige mur ved værftsområdet, for netop at skaffe nye parkeringspladser. Og det altså uden sagligt belæg for, at der rent faktisk var behov for dem.

En egentlig undersøgelse af parkeringsbehovet i Midtbyen kan dog sandsynligvis komme på tale i fremtiden oplyser borgmesteren.

– Der er brug for at få normaliseret hverdagen således, at vi kan undersøge hvordan Corona og nu energikrisen har ændret behovet for parkering, oplyser borgmesteren således videre i mailen.

Borgmesteren oplyser desuden, at fremtidens behov for ladekapacitet til elbiler bør indgå i en sådan undersøgelse. 

Relateret indhold…

Kommunaldirektøren stopper

Kommunaldirektøren stopper

Helsingørs øverste embedsmand Stine Johansen stopper som kommunaldirektør med udgangen af september, det oplyser...