Vælg en side

Udvikling af Hellebæk-Ålsgårde

29. oktober 2018

Foreningen Stad & Egn var for nyligt vært for en hyggelig byvandring i Hellebæk-Ålsgårde. Her bringer vi en kort beretning fra turen og foreningens tanker i forbindelse hermed.

Byvandringen i Hellebæk-Ålsgårde var beriget af repræsentanter fra Hellebæk Egnshistoriske Forening, samt fra Hellebæk-Ålsgårde Liv & Udvikling, der er en forening med interesse for udviklingen af Hellebæk-Ålsgårde. De var med som turledere/lokale guider og kunne fortælle om bysamfundet og udviklingen generelt, og om de problemstillinger der er her.

Hellebæk-Ålsgårde er et samlet bysamfund i Helsingør Kommune, ca. 6 km nordvest for Helsingør og med 6 km til Hornbæk og 12 km til Espergærde.

Bysamfundet har udviklet sig løbende og i dag har Hellebæk-Ålsgårde ca. 5.600 indbyggere, et nogenlunde konstant tal siden 2006.

Byen har et aktivt foreningsliv omfattende de centrale aktører Frem-Hellebæk Idrætsforening, Kulturhuset Bølgen, Hellebæk-Ålsgårde Liv og Udvikling, Hellebæk Egnshistoriske Forening samt handelslivet.

Ålsgårde-centeret er et indkøbscenter, som senest blev ombygget for 10 år siden, men hvor man på grund af finanskrisen desværre måtte skære i nogle af de indtænkte løsninger. Foreningen Hellebæk-Ålsgårde Liv og Udvikling mener dog, at tiden er moden til at udvikle centeret og løsningerne omkring centeret.

Foreningen Ålsgårde Liv og Udvikling har også planer om en styrkelse af hele området fra Langebro, over kulturhuset Bølgen til centeret, planer som er ved at blive udviklet og tage form sammen med borgerne i Ålsgårde og med Helsingør kommune. Det er tanken at binde centret sammen med det lille havneområde ved Langebro, der nok kunne trænge til et løft.

Byen er ellers velbebygget i alle bydele som f.eks. Hallandsvejssiden, begge sider af Ellekildehavevej, Skindersøvej og Apperup. Det lader også til, at det konkursramte projekt på Teglværksbakken, nu er kommet i bedre hænder, og at byggeriet kan færdiggøres.

I forhold til nybyggeri mener Stad & Egn, at det kan være fornuftigt at byudvikle i området omkring Skibstrup trinbræt, sådan som planerne også er nu. Foreningen mener dog også, at hele vejnettet omkring den nye bydel i Skibstrup må løftes. Desuden skal sammenhængen mellem nye bydele og Ålsgårdes eksisterende cykelsti-netværk sikres.

I det historiske Hellebæk er behovet et andet. Morten Steen Petersen fra Hellebæk Egnshistoriske Forening gav en god orientering om Hellebæk og Hammermøllen og behovet for en bevarende lokalplan for Bøssemagergade og Nordre Strandvej i Hellebæk. En sådan bevarende lokalplan, det blandt andet skal sikre den historiske Bøssemagergade med de kendetegnende gamle arbejderhuse, er så aktuel som aldrig før og bør være højt på byrådspolitikernes dagsorden.

For så vidt angår udvikling af idrætten og kulturen i Ålsgårde, har Frem-Hellebæk Idrætsforening allerede faciliteter inde og ude omkring Nordkysthallen. Det velfungerende kulturhus Bølgen er desuden rammer for et væld af forskellige aktiviteter.

Hellebæk Kohave er et prægtigt naturområde i bysamfundets baghave. Det tidligere militære øvelsesområde, blev for nogle år siden fredet. Det er en oplagt mulighed at binde Kohaven sammen med det kommunale ridecenter i Nygård. Dette ville skabe en sammenhænge mellem Nygård og Hellebæk, og give nogle helt nye muligheder for Nygård Ridecenter.

Den kollektive trafikbetjening af Hellebæk-Ålsgårde er aldeles mangelfuld. Lokalbanen betjener området hver halve time i hverdagene og ellers en gang i timen, med stop i Hellebæk, Ålsgårde og Skibstrup. Desuden kører 342/strandvejsbussen en gang i timen, men den holder kun på Strandvejen og linjens relevans for mange af områdets beboere er derfor formentlig lille.

Bybusbetjening blev for nogle år siden helt skåret væk og afskaffet, og der er således ingen almindelig busbetjening i området. Biltrafikken til og fra Ålsgårde er dominerende.

Stad & Egn gør sig i denne og andre forbindelser overvejelser om letbanesystem i Helsingør og omegn. En sådan løsning ville også få betydning for Hellebæk-Ålsgårde. Ligeledes kunne forsøg med selvkørende busser andre steder i Danmark, være interessante at kikke på for et bysamfund dette.

Med de udviklingsmuligheder og planlagte byggerier der er i området, en by med næsten 6000 mennesker, bør den kollektive trafikbetjening være bedre.

 

Stad & Egn

Relateret indhold…

Nu får byen omsider en plan

Nu får byen omsider en plan

Efter flere års tornerosesøvn, og en byudvikling præget af punktprojekter og manglende sammenhænge, ser det nu...