Vælg en side

Værftshallernes fremtid

Projektet

Byrådet i Helsingør har søsat projekt ”Værftshallernes fremtid”. Formålet er at skabe grundlag for en politisk beslutning om, hvordan Værftshallerne skal bruges efter 2020. Der er nedsat en politisk styregruppe bestående af medlemmer fra alle byrådets partier.

Projektet skal med kommunens egne ord: “bygge videre på Helsingørs store kultur- og turismesatsning med Kulturhavnen som omdrejningspunkt for Kommunens fremtidige udvikling”. Man taler om at “Værftshallerne er Kulturhavnens joker”.

Efter mange års spekulationer og et langtrukkent forløb omkring Danmarks Tekniske Museums mulige erhvervelse af bygningerne (hallerne) til et nyt museum, valgte museet helt at fraflytte Helsingør. Dermed var en – for mange måske – åbenlys løsning og fremtid for Værftshallerne, pludselig ikke længere en mulighed.

Hallernes og områdets fremtid er derfor et åbent spørgsmål, som kommunen og byrådet søger at finde et svar på i 2019. Helsingør Kommune mener, at der er mulighed for at skabe nye synergieffekter med omgivelserne, og endnu mere byliv.

Sagen omkring hele det tidligere værftsområde, Kulturhavnen og Værftshallerne, er én af de mest omfattende byudviklingsprojekter i Helsingør i nyere tid.

På siden her har vi samlet et kort overblik over hallerne, samt alle de rapporter, idékataloger og hvad der ellers findes om Værftshallerne. Nye materialer om emnet vil løbende blive lagt ud her.

Kommunen har desuden lavet et website om området og projektet, som kan ses her: http://www.vaerftshallerne.dk/

 

Rapporter og andre dokumenter

Helsingør Kommune: Erfaringsopsamling

Styregruppen: Opsamling på Studietur

Helsingør Kommune: Bygninger og byggefelter

Økonomiudvalget: Sagsfremstilling

Byrådet: Idékatalog

Center for Bygningsbevaring: Bevaringsværdier, byggeteknisk tilstand og udviklingsmuligheder

Center for Bygningsbevaring: Istandsættelsesrapport

Helsingør Kommune: Istandsættelsesrapport (økonomi)

Oversigt: Styregruppens arbejde

HAL 14: Ny International Oplevelsesscene i Helsingør

Hallerne

Center for Bygningsbevaring har udarbejdet en rapport, der beskriver forskellige istandsættelsesscenarier, hvortil der kobles mulige funktioner, samt nødvendige etableringsomkostninger af klimaskærm og tekniske installationer.

På baggrund af denne rapport har den politiske styregruppe, bestående af repræsentanter fra alle partier, anbefalet at bevare Hal 14, Hal 16, Hal 17 og Hal 18. Dette er begrundet i “bygningernes betydelige kulturhistoriske værdi og deres udviklingspotentiale”.

Hal 14

Hal 14 er den ældste af Værftshallerne, og er opført som maskinværksted i 1882.

Hallen er robust og rummer et stort fleksibelt areal. Tilstanden vurderes at være overordnet god, og de primære udfordringer vil ligge i at omdanne bygningen, såledesat den lever op til det nuværende bygningsreglement.

”Siderummene” og gallerierne (1. sal) har et stort potentiale til at blive brugt til andet end opbevaring. Kigget ned i hallen er storslået, og lysindfaldet, fra strædet til Kulturværftet, er imponerende.

Hal 14 ́s nuværende funktion som stor fleksibel og multifunktionel eventhal har de seneste år vist sig at være gavnlig for byen til lokale arrangementer og øge omtalen af Helsingør ved internationale events.

Center for Bygningsbevaring vurderer, at Hal 14 har høj kulturhistorisk og arkitektonisk værdi og er en umistelig del af hele Værftsområdet.

Hal 14 er udpeget som bevaringsværdig i kommuneplanen.

Hal 16

Hallen fra 1882 er robust og fleksibel, men trænger til en oprydning: Udvendige tilbygninger, nyere skillevægge inden for og indmaden på de indskudte dæk kan fjernes, så hallen træder tydeligere frem.

Hal 16 ́s nuværende funktion som Maritimt værksted og CATCH værksted passer godt ind i den historiske ramme.

Maritimt værksted har fået fondsmidler til at renovere opholdsrummet på første sal, og begge værksteder er i gang med mange nye projekter.

Center for Bygningsbevaring vurderer, at Hal 16 har høj værdi for Værftsområdet som helhed og i sig selv.

Hal 16 er foreslået udpeget som bevaringsværdig i forslag til kommuneplan 2019.

Hal 17

Hallen fra 1882 består af en åben stueetage og et indskudt galleri mod hal 14.

Hallen ligger ”i midten” med forbindelse til Hal 14, 16 og 19, og har facade mod Kronborg.

Hallen er p.t. en af de haller, der lejes ud til events, og rummer også Kulturværftets 4D box.

Center for bygningsbevaring vurderer, at hal 17 er af middel bevaringsværdi. Hallen har betydning for helheden, men mindre i sig selv.

Hal 17 er foreslået udpeget som bevaringsværdig i forslag til kommuneplan 2019.

Hal 18

Hal 18 blev opført i 1902 som forværksted.

Hal 18 består af en stueetage og en første sal og er en lille overskuelig bygning, der siden 2013 bl.a. er blevet brugt til workshops, småteaterforestillinger og udstillinger.

Center for Bygningsbevaring vurderer, at Hal 18 har høj værdi for hele Værftsområdet og i sig selv, som et autentisk og enestående bygningsværk.

Hal 18 er foreslået udpeget som bevaringsværdig i forslag til kommuneplan 2019.

 

Hal 19

Hal 19 blev opført i 1882, samtidigt med hal 14, 16 og 17, som jernstøberi.

Hallen ligger mellem Hal 17 og Hal 21, og har adgang til Hal 16.

Center for bygningsbevaring vurderer, at hal 19 er af middel bevaringsværdi for det samledeanlæg og i sig selv.

Til trods for at Hal 19 er foreslået udpeget som bevaringsværdig i forslag til kommuneplan 2019, er hallen ikke taget med i indstillingen om bevaring, da den ligger tæt op ad detmulige byggefelt.

Hal 19 vil således kunne fungere som ”buffer / bindeled” mellem et eventuelt nyt byggeri og de gamle haller.

Det er således en mulighed at bevare hele Hal 19 eller dele af den til fremtidige funktioner.

Byggefelt

Danmarks Tekniske Museum gjorde i sensommeren 2018 Helsingør Kommune opmærksom på, at de ikke ønskede at bruge de gamle haller, men ønskede et attraktivt placeret byggefelt.

Styregruppen for Værftshallernes fremtid undersøgte derfor hvor stort et byggefelt man kan opnå, hvis man river Hal 21 ned.

Danmarks Tekniske Museum har løbende været i dialog med bl.a. Kulturudvalget om mulige placeringer tættere på bykernen og i efteråret 2018 blev museet tilbudt byggefeltet ved Værftshallerne i et brev fra Økonomiudvalget.

Museet har dog i januar 2019 offentliggjort, at de arbejder på at flytte til Svanemølleværket i København.

Hal 21 er fra 1990 ́erne og har ingen kulturhistorisk bevaringsværdi. Det er således muligt at få plads til en ny større aktør i Kulturhavnen samtidig med, at man bevarer de gamle Værftshaller til andre aktiviteter.

Den endelige fastlæggelse af byggefelt og højder på fremtidig bebyggelse vil kræve forhandling med staten, bl.a. i forhold til indsigtslinjer til Kronborg.