Vælg en side

Regeringen hiver S-togs spøgelset frem igen

8. april 2021

Der er ikke meget til Helsingør, i Regeringens nye trafikudspil til over 100 miliarder, der blev lanceret på et pressemøde i Kalundborg i dag.

Ud over lidt cykelstier og ladestandere til elbiler, er der kun lagt op til en undersøgelse af muligheden for omlægning af Kystbanen til S-togsdrift. Et projekt som ingen har bedt om, og som flere lokale politikere og meningsdannere, allerede har sagt pænt “nej tak” til.

Borgmester i Helsingør Benedikte Kiær, har tidligere udtalt til TV2 Lorry, at:

– Fra Helsingørs side er vi på ingen måde begejstrede for en S-togslinje, fordi vi har svært ved at se fordelene ved det, og vi tror, at der skal rigtig mange penge til, før det bliver realiseret.

S-tog på Kystbanen vil formentligt betyde en markant forringelse af rejsekomforten, flere år med ombygninger og dermed togbusser, samt  – for altid – umuliggøre en fast jernbaneforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

Det har før været foreslået, at omdanne Kystbanen til S-tog, uden at det dog har fremstået som meget andet end lettere desperate og magtesløse forslag fra politkere og ministre, der ikke rigtigt vidste hvad de skulle stille op med Kystbanen. Derimod har de nordsjællandske kommuner i fællesskab tidligere peget på en række forbedringer af den eksisterende Kystbane, der forholdsvist nemt og billigt, ville kunne føre til hurtige forbedringer af rettigheden og øge frekvensen på strækningen.

En omdannelse af Kystbanen til S-tog, vil formentligt kræve ombygning af perronner på hele strækningen, ligesom både el- og signalsystemer vil skulle bygges om. Dertil vil den direkte togforbindelse til Københavns Lufthavn for altid vil blive afskåret fra Kystbanens stationer.

Selve HH-forbindelsen nævnes ikke med ét eneste ord i udspillet, der til gengæld lægger op til en forundersøgelse af en fast Als-Fyn-forbindelse, et projekt som direktør i Danfoss Jørgen Mads Clausen i mange år har lobbyet for. Danfoss’ hovedkvarter ligger nemlig på netop Als.

Jørgen Mads Clausen har for nyligt ansat Martin Rosen, tidligere spindoktor for den socialdemokratiske Statsminister Mette Frederiksen, givet vis for netop at presse på for en fast Als-Fyn forbindelse.

Regeringens udspil afsætter, ud over S-togsundersøgelsen, desuden midler til at forbedre visse cykelforbindelser i Helsingørområdet, formentligt i form af realiseringen af det skrinlagte nordsjællandske supercykelsti-projekt, samt til etablering af ladestandere til el-biler.

Desuden ønsker Regeringen at gøre hele den danske jernbane CO2-neutral, ved at omstille de dele af jernbanenettet der ikke er eller skal elektrificeres gennem Elektrificerings Programmet, til batteritogdrift. Blandt andet vil man støtte etableringen af ladeinfrastuktur til batteritog på en lang række lokationer i landet, men ikke i Nordsjælland.

De nordsjællandske Lokaltog, i Helsingør konkret LilleNord og Hornbækbanen, er således ikke en del af planen for batteritog, i Regeringens udspil, som den foreligger i udspillet.

Eneste konkrete investering i de Nordsjællandske lokalbaner, er en ombygning af Hillerød station.Et projekt som også Region Hovedstaden har haft på tegnebrættet i nogle år. Der derimod ikke afsat midler til ombygning af Helsingør station, hvor man længe har haft et ønske om, at kunne binde LilleNord og Hornbækbanen sammen.

Derudover vil Regeringen forlænge de eksisterende motorveje til Hillerød og Frederiksund, to projekter som de 6 nordsjællandske kommuner i fælleskab længe har ønsket sig.

Nu indledes så de politiske forhandlinger frem mod et Trafikforlig. I Regeringens udspil er der afsat 10 mia. kroner, som endnu ikke er øremærket noget projekt. Om disse kan komme i spil i forbindelse med finansiering af en Forundersøgelse af en fast HH-forbindelse eller andre trafikprojekter med relevans for Helsingør og lokalområdet, er uvidst.

Du kan se hele Regeringens trafikudspil HER

Herunder kort med forslag til nye vej- hhv jernbaneprojekter i Regeringens udspil.

 

jhs

FOTO top: Smiley.toerist, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons
Grafik: Regeringens trafikudspil – Danmark Fremad.

 

Relateret indhold…

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Movia mangler over 3 mio. kroner til den lokale busdrift i Helsingør Kommune. Det fremgår af et sparekatalog, som...

Rottekongen Cibrino

Rottekongen Cibrino

Er man helsingoraner over en hvis alder, husker man måske den famøse lirekassemand og gøgler Cibrino. Med sin...

Kommunaldirektøren stopper

Kommunaldirektøren stopper

Helsingørs øverste embedsmand Stine Johansen stopper som kommunaldirektør med udgangen af september, det oplyser...