Vælg en side

Medier fik HH-økonomien helt gal

28. januar 2021

RETTET 23/1 kl. 23:01: Det fremgik af en tidligere version, at den såkaldte Tågaborgtunnel indgik i prisen på HH-forbindelsen. Det er dog uklart, og artiklen er derfor rettet

I løbet af torsdagen viderebragt flere toneangivende danske medier et telegram fra Ritzau, hvor den manglende finansiering af en fast HH-forbindelse var helt forkert gengivet. Telegrammet blev også bragt – med fejl – i Helsingør Dagblad.

14 milliarder kroner skrev Ritzaus nyhedbureau, at en forbindelse, bestående af både en vej- og en jernbaneforbindelse, ville koste den danske stat. Men det passer imidlertidig slet ikke!

Det rigtige beløb er nærmere 6-7 mia. kroner.

Der mangler rigtigt nok ca. 14 mia. i finansieringen – i værste tilfælde. Men dette tal dækker formentligt også over anlæggelse af en tunnel under Helsingborg, altså et tilslutningsprojekt, som den danske stat derfor ikke kan forventes at skulle medfinansiere. Analysen er dog uklar på dette område.

Derved ryger beløbet på selve HH-forbindelsen formentligt ned under de 14 milliarder, hvor den danske stat, i sagens natur, selvfølgelig kun vil skulle betale halvdelen. Den danske stat vil med andre ord, “kun” skulle finde under 7 mia. kroner, måske helt ned til bare 5 mia, hvis der skal bygges både en vej- og en jernbaneforbindelse.

Disse tal bygger desuden på én af to udregningsmetoder. I den anden metode, er det samlede underskud på hele projektet, inkl. tunnelen under Helsingborg, på ca. 12 mia. Tager man denne metode til indtægt, er det nødvendige statslige bidrag endnu lavere.

Analysen peger desuden også på en alternativ linjeføring, hvor stykket mellem Helsingør station og Helsingborg C bores mere direkte. Afstanden bliver derved kortere, og prisen kan derfor blive op til 15% billigere, hvilket vil sænke statens eventuelle regning yderligere.

I rapporten er der ikke regnet med indtægter fra godstog, da man har forudsat, at der ikke kommer til at køre godstog på forbindelsen overhovedet. Derfor er finaniseringsgrundlaget for jernbaneforbindelsen, alene baseret på passagertog, i praksis blot en forlængelse af Kystbanen til Helsingborg, hvilket næppe er svenskernes ønske.

En tidligere rapport fra Trafikstyrelsen har vist, at der godt vil kunne køre godstog mellem Helsingør og Helsingborg om natten, hvor trykket på Kystbanen ikke er så højt som i dagstimerne. Mandag til torsdag kører der for eksempel slet ikke Kystbanetog mellem Helsingør og København i nattetimerne.

Prisen på hele den faste HH-forbindelse er sat til ca. 41,9 milliarder danske kroner.

 

Relateret indhold…

Rottekongen Cibrino

Rottekongen Cibrino

Er man helsingoraner over en hvis alder, husker man måske den famøse lirekassemand og gøgler Cibrino. Med sin...

Kommunaldirektøren stopper

Kommunaldirektøren stopper

Helsingørs øverste embedsmand Stine Johansen stopper som kommunaldirektør med udgangen af september, det oplyser...