Vælg en side

Dansk Transport & Logistik, vil have fast HH-forbindelse nu

22. januar 2021

Formanden for Dansk Transport & Logistik (DTL) mener, at HH-forbindelsen er den eneste rigtige linjeføring for en fast Øresundsforbindelse. DTL er brancheorganisationen for danske vognmænd.

– Der er brug for, at vi nu sikrer den fremtidige konkurrenceevne, væksten og arbejdsmarkedet.

– Det rigtige valg er, at der træffes en endelig beslutning om en fast HH-forbindelse, skriver Erik Østergaard således i en kronik i dagens Svenska Dagbladet.

Erik Østergaard er desuden også formand for den såkaldte HH-gruppe, der for nyligt blev omdøbt til HH2030-gruppen. En lobby-organisation, der som medlemmer blandt andet tæller Region Hovedstaden, Dansk Transport & Logistik, Dansk Erhverv, Dansk Byggeri, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, Region Skåne, samt Helsingør Kommune och Helsingborgs stad.

Det er altså ikke en herr-hvem-som-helst, der udtaler sig, i forbindelse med den fornyede fokus på et muligt forestående megaprojekt under Øresund.

Udtalelserne skyder derfor også den alternative Landskronaforbindelse – kaldte Europasporet – til hjørne, og giver den det gule kort.

– Vi ser ingen årsag til at vente med at tage beslutningen om en fast HH-förbindelse. Det er et veldokumenteret samfundsøkonomisk lønsomt projekt, som skaber rigtige job, og vi kan hurtigt få spaden i marken, udtaler formanden således i et nyligt indlæg på HH-Gruppens hjemmeside.

– Ikke mindst i den her coronakrise, som vi lige nu står midt i, er det vigtigt, at staterne (den danske og svenske, red.) ikke bliver handlingslammede. Men derimod tager netop den beslutning, som bygger os stærke for fremtiden.

Udtalelserne kommer bare en lille uges tid inden, at den såkaldte Strategiske Analyse af en Fast HH-Forbindelse, lander på de to regeringers bord. Efter Stadsmagasinets oplysninger sker det allerede nu på fredag den 28. januar.

HH2030-Gruppens hjemmeside er i øvrigt for nyligt blevet opdateret.

Blandt andet fremgår det nu tydeligt på lobbygruppens hjemmeside, at Helsingborgs Kommune allerede har stratgiske byudviklingsplaner for udviklingen af Helsingborg midtby, i forbindelse med en mulig realisering af den faste forbindelse.

Noget tilsvarende findes, så vidt vides, endnu ikke fra Helsingør Kommune side.

jhs

(Citater er oversat fra svensk, alle forbehold tages)

Relateret indhold…

Rottekongen Cibrino

Rottekongen Cibrino

Er man helsingoraner over en hvis alder, husker man måske den famøse lirekassemand og gøgler Cibrino. Med sin...

Sådan åbnes Øresund igen

Sådan åbnes Øresund igen

Regeringen og partilederne er blevet enige om en plan for genåbning af rejseaktiviteterne ind og ud af Danmark. Planen...