Vælg en side

Intet i nationalt trafikforlig til Helsingør

30. juli 2021

Der er så godt som intet i den nye nationale Infrastrukturplan, som Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne er blev enige om, tidligere på sommeren.

Det er konklussionen efter en nærlæsning af Infrastrukturplanen. Tilbage står spørgsmålet, hvorfor det ikke lykkedes lokale politikere på både Christiansborg, i Regionen og i Byrådet, at få sat den helsingoranske infrastruktur på den landspolitiske dagsorden?

Infrastrukturplanen beløber sig til mere end 160 mia. kroner, heraf nye projekter til 106 mia. kr, fordelt på forskellige projekter over hele landet. Blandt andet er der penge til flere projekter i Nordsjælland, som for eksempel ombygning af Hillerød station, forlængelse af Hillerødmotorvejen og motorvej til Frederikssund.

I forhold til Helsingør, er der dog så godt som ingenting i planen. Her havde både lokale politkere i ikke bare Helsingør, men også langs Øresundskysten, håbet på midler til forbedring af forholdene på Kystbanen. Her har flere rapporter nemlig peget på flere forholdsvis billige tiltag, der kunne lette rettidigheden og rejsetiden på strækningen, til glæde for de mange pendlere langs Danmarks mest benyttede togstrækning.

Heller ikke Kongevejen fandt vej til Regeringens Infrastrukturplan. Movia havde ellers foreslået diverse løsninger på den stærkt trafikkerede europavej gennem byen, der ville forbedre forholdene for blandt andet de helsingoranske bybusser, herunder den nye 801A, og lette fremkommeligheden. Movias projekt var i sin helhed et oplæg til, at omdanne netop hele 801A til en form for BRT-linje. Det vil sige en bybus-linje, der på flere strækninger kører i eget spor, har prioriterede lyskryds og som har stoppesteder der minder om sporvejsstop. Altså et moderne højklasse transportsystem, der med den allerede planlagte omstilling af bybusserne til batteridrift, ville sikre Helsingør By en fremtidssikret og grøn løsning.

Også lokalbanerne glimrer ved sit fra i Infrastukturplanen. Region Hovedstaden har ellers et ønske om at omdanne de nordsjællandske lokalbaner til batteridrift inden for en overskuelig fremtid. Dét kræver dog incvesteringer i ladeinfrastuktur og andet, samt i nyt materiel. Endeligt blev den faste HH-Forbindelse end ikke nævnte med et ord i planen.

Eneste mindre investeringer i den lokale Helsingoranske infrastruktur, bliver i lidt cykelstier og ladestandere til elbiler, som en del af en større national pakke.

Du kan se hele den nye Infrastrukturplan HER

jhs

Relateret indhold…

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Movia mangler over 3 mio. kroner til den lokale busdrift i Helsingør Kommune. Det fremgår af et sparekatalog, som...

Kommunaldirektøren stopper

Kommunaldirektøren stopper

Helsingørs øverste embedsmand Stine Johansen stopper som kommunaldirektør med udgangen af september, det oplyser...