Vælg en side

Helsingørs fremtid er en Midtby

11. oktober 2019

Økonomien i Helsingør kommune er presset. Politikerne har vedtaget et budget for næste år, der vel kun kan beskrives som et sparrebudget.

Årsagerne til kommunens sløje økonomi kan jo være mange, og man kan sikkert finde alle mulige og umulige undskyldninger herfor.

Men én ting man ikke kommer uden om er, at udviklingen af Helsingørs bymidte – som købstad – er blevet lettere tilsidesat. Man har overset mulighederne for at skabe fremgang og vækst, som kan være med til at finansiere vores velfærds-kommune.

Alt for længe har man overset udviklingsmulighederne for Helsingør bymidte. Man har stirret sig blind på at blive “nordsjællands mest attraktive bosætningskommune”, men har glemt at kigge ud af vinduet fra rådhuset.

Man har satset på kommunalt betalt kultur, men har glemt at skabe en levende Midtby med fremgang, vækst og flere arbejdspladser.

Helsingørs vigtigste erhverv bliver aldrig igen et værft eller et stort bryggeri. Det bliver heller ikke et kulturværft. Men turisme!

Mens busfulde kinesere fragtes til Kronborg, finder få af dem op i byen. Sammenhængen mellem Kulturhavn og bykerne er nærmest ikke-eksisterende. Og selve de gamle gader og byrum i bykernen fremstår slidte og trætte.

Derfor må en fremtidig udvikling centrere sig om at løfte centrum, og få skabt en levende, sammenhængende og attraktiv Midtby i verdensklasse.

Helsingør skal blive københavnernes (og skåningenes) mest attraktive éndags-udflugtsmål, samtidigt med at vi skal have flere overnattende gæster på byens hoteller. Og skal vi promovere Helsingør ude i verden, som unik destination.

Vi skal skabe en Helsingør Midtby, der kan tiltrække turister og handlende fra nær og fjern, som kan lægge penge i vores butikker, beværtninger og i vores by.

Gaderne skal shines op. Den længe ventede “Investeringsplan for Bykernen” skal gennemføres og der skal laves en tilhørende belysningsplan.

Havnegade må lukkes og omdannes til promenade, så by og havn bindes sammen éen gang for alle! Turistbusserne må flyttes fra Kronborgvej til Stationspladsen, så gæster til Kronborg skal igennem byen. Og der skal åbnes for at lave p-kældre og fortætte midtbyen.

Strandgade-karréen, med de gamle hoteller, må genopføres, og byen må åbne sig mod havnen, mod vandet, mod stationen og mod verden. Der må skabes en ny dynamik.

Helsingørs vigtigste kort, er byen selv! 

Derfor må vi definere hvad Helsingør skal være.

Helsingør skal være en Museumsby, en by med museer og oplevelser i verdensklasse. Vi skal støtte og udvikle museums-udbuddet i Helsingør. Derfor er det en historisk fejltagelse at man har nølet Teknisk Museum væk fra byen. Derfor skal vi få nye hertil: Et Danmarks Trafikmuseum med sporvognslinje, et Danmarks Værftsmuseum, et Danmarks Datamuseum.

Helsingør skal være en Shoppingby. Vi skal have udviklet og opdateret detailhandlen og restaurations-udbudet i byen, så Helsingør bliver en attraktiv shopping-destination for hele Hovedstadsområdet og Nordvestskåne.

Helsingør skal være en Gå-ud-by. Vi skal have flere private aktører ind på kulturområdet og skabt nye muligheder for biografer, teatre, cafféer, barer, restaurationer og andre oplevelser i Midtbyen, året rundt.

Helsingør skal være en Strandby. Vi skal sælge os selv som en attraktiv strand-destination til folk i hele Hovedstadsområdet. Derfor skal vi have udviklet Marienlyst strand til en strandpark i verdensklasse.

Helsingør skal være en Udflugtsby. En destination hvor københavnere og andre éndagsturister kommer til for at få oplevelser, for nyde den smukke by, vandet og naturen. Helsingør skal kendes, være let at opdage og folk skal vide at er let at komme hertil.

Turismeerhvervet er Helsingørs største mulige vækstområde og har allerede nu en omsætning på ca. 1,7 milliarder om året. Men det kræver at vi kigger op fra papirerne og går ud og ser potentialet i vores by. Og ser mulighederne i udviklingen af Helsingør Midtby til en turistdestination i verdensklasse, og dermed vækst og arbejdspladser, og kroner i kommunekassen.

Kommunen punger selv 2 millioner kroner ud om året til VisitNordsjælland, men spørgsmålet er, om ikke Helsingør burde lave sit eget nye turismefremstød?

Visit Elsinore?

 

Relateret indhold…

Rottekongen Cibrino

Rottekongen Cibrino

Er man helsingoraner over en hvis alder, husker man måske den famøse lirekassemand og gøgler Cibrino. Med sin...

Kommentar: Ånden er væk

Kommentar: Ånden er væk

OBS: Dette er et læserbrev, som Stadsmagasinet har modtaget i brevkassen. Holdninger og påstande repræsenterer på...