Vælg en side

Rettidig omHHu!

11. december 2020

I modsætning til Helsingborg, har Helsingør ingen strategi eller plan for, hvordan byudvikling og lokale ønsker skal indtænkes i eventuel fast HH-forbindelse.

Ved udgangen af januar lander den længe ventede Strategiske Analyse af Fast HH-Forbindelse, som udarbejdes af den danske Trafikstyrelse og det svenske Trafikvärket i samarbejde.

Helsingborg gennemgår i disse år en rivende byudvikling, ud fra en gennemtænkt plan kaldet H+, hvor blandt andet havnearealer og nuværende jernbaneterræner og opmarchområder indgår. Det er et større byudviklingsprojekt, som inkluderer og tage højde for en kommende forbindelse, og dens betydning.

Noget tilsvarende har Helsingør intet af. Her har man indtrykket af, at den fysiske byudvikling foregår af hoc, og uden er gennemtænkt masterplan, der for eksempel inkluderer trafikale forhold.

Med en fast forbindelse, vil de store områder syd for Helsingør bymidte og station, kunne udvikles, da færgerne og opmarchområdet formentligt skal nedlægges, og store dele af jernbanearealet vil skulle graves ned.

Hele området ejes i dag af hhv. BaneDannmark, Helsingør Kommune og en australsk pensionsfond (der ejer Forsea). Ud for den nuværende kystlinje ved opmarcharealet, vil der endviderer givet skulle opføres en ny anlægshavn, som vil udvidde det samlede efterfølgende byudviklingsareal yderlige.

Desuden vil et så stort anlægsprojekt, som en fast HH-Forbindelse er, åbenlyst få store konsekvenser for også de trafikale forhold i Helsingør by, for eksempel i forhold til Hornbækbanen, LilleNord, gadenetværket, Kongevejen og mange andre forhold.

Det er nu, at den rettidige omhu derfor bør udvises, og Helsingørs ønsker til en fast HH-forbindelse bør gennetænkes og formuleres.

Der bør nedsættes et lokalt udvalg bestående af lokale arkitekter, landskabsarkitekter, byplanlæggere, developpere og andre interessenter, som kan komme med et bud på fremtidens Helsingør Midtby, med nye bykvarterer, nye trafikale løsninger og en sammenhængende generalplan for hele området og kommunen som sådan.

Også mulighederne og udfordringerne for områderne op til en kommende motorvejstunnel bør inddrages. Espergærde, Prøvestenen og Snekkersten. Ligesom et nyt trafikalt knudepunkt mellem motorvej, Kystbane, LilleNord og bybusserne bør undersøges.

Se mere om planerne i Helsingborg HER

(Visiulisering af en ny bydel mellan Söder och Oceanhamnen i Helsingborg. Billede: EGA Architects/Wihlborgs/Helsingborgs stad)

Af
Julian H. Sonne

Relateret indhold…

Rottekongen Cibrino

Rottekongen Cibrino

Er man helsingoraner over en hvis alder, husker man måske den famøse lirekassemand og gøgler Cibrino. Med sin...

Kommentar: Ånden er væk

Kommentar: Ånden er væk

OBS: Dette er et læserbrev, som Stadsmagasinet har modtaget i brevkassen. Holdninger og påstande repræsenterer på...