Vælg en side

Nyeste artikler om
HH-forbindelsen

Regeringen hiver S-togs spøgelset frem igen

Der er ikke meget til Helsingør, i Regeringens nye trafikudspil til over 100 miliarder, der blev lanceret på et pressemøde i Kalundborg i dag. Ud over lidt cykelstier og ladestandere til elbiler, er der kun lagt op til en undersøgelse af muligheden for omlægning af...

Analyse: HH-projektet vil gå videre

Hverken den svenske eller danske regering, vil formentligt kunne sige endegyldigt nej til den faste HH-forbindelse. Det kan der ligge både politiske, trafikale og lobbyistiske forhold til grunde for, men et endegyldigt nej, vil også hæfte sig til en hvilken som helst...

Kajen er tilbage

For små to år siden kørte en af de største lokale debatter i lang tid i Helsingør, på sociale medier, i dagbladet, amtsavisen og ude blandt folk i almindelighed. Sagen blev kendt ved den omfattende "Nej-til-kaj"-kampagne, som var finansieret af en række velhavere i...

Fast HH-forbindelse

Strategisk Analyse

Kommisoriets strategiske analyse af en Fast HH-Forbindelse, er landet. Den består af en hovedrapport, samt en række delrapporter.

Du kan se hele materialet via linket her: HER

Literaturstudie

Den første delrapport fra Kommisoriet for Fast HH-Forbindelse, er landet. Der er tale om et såkaldt literaturstudie, der opsummerer alle de rapporter og undersøgelser, der er lavet om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg igennem tiderne.

Se rapporten her HER

Projektet

 

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har, i samarbejde med svenske myndigheder, iværksat en undersøgelse af mulighederne for en fast HH-forbindelse. Se Kommissorium for strategisk analyse af fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg her.

Det kommer på baggrund af et omfattende forarbejde af HH-gruppen, der bla. består af Helsingør og Helsingborg kommuner, Hovedstadens og Skånes regioner, samt flere offentlige og private interessenter.

Se HH-gruppens prospekt her: HH-PROSPEKT

HH-gruppen

HH-gruppen blev stiftet i 2009 som et netværk af offentlige aktører, erhvervsliv og interesseorganisationer fra både Danmark og Sverige, der arbejder for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

I styregruppen sidder Dansk Transport og Logistik, Dansk Erhverv, Dansk Byggeri, Sydsvenska Handelskammaren, Region Skåne, Region Hovedstaden, samt Helsingør Kommune og Helsingborgs stad. Vores medlemmer tæller flere end 40 kommuner, organisationer og virksomheder, som mener, at en fast forbindelse er afgørende for at bevare en konkurrencedygtig region.

Se hele prospektet fra HH-gruppen her: hh_gruppen_prospekt.pdf?media=1706111527

Forhistorien

 

Idéerne om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, er vel nok lige så gamle som søsterbyerne selv.

I fordums tids isvintre har det ikke sjældent været muligt at gå over isen på Øresund.

Der har igennem tiderne været et væld af mere eller mindre seriøse forslag til en fast forbindelse over Øresunds smalleste sted. Rundt om Helsingør er der udlagt flere trafik-korridoerer, som alle har været reservet i flere årtier, til en kommende fast forbindelse.

Tidligere havde man en bro i tankerne. Og brobygningernes epoker i midten af sidste århundrede og igen op imod årtusindeskiftet, synes en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, at have været en oplagt mulighed.

Man valgte dog at bygge først Storebæltsforbindelsen, siden Øresundsbroen mellem Amager og Malmø, og senest Femarn-forbindelsen. Selv en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland over Samsø, synes at være på tale

En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, er dog en af de mest økonomisk og finansielle bæredygtige infrastrukturprojekter der findes i hele Europa.

Derfor ser det nu ud til, at tiden nærmer sig. Kommuner, regioner og staterne og private sværmer om idéen og et konkret projekt tegner sig.

En kombineret motorvejs og enkeltsporet godstogstunnel fra Snekkersten til Malmø-leden syd for Helsingborg, samt en dobbeltsporet passagertogstunnel mellem selve Helsingør station og Knutpunkten i Helsingborg.

Der er afsat et 2-cifret millionbeløb til de indledende undersøgelser.