Vælg en side

Midtbyen overses i forslag til ny Cyklistplan

8. september 2019

Siden Cyklisthandlingsplanen fra 2010, har det været lidt småt med en egentlig strategi for cyklismen i Helsingør Kommune.

Det har man nu forsøgt at rette op på, ved udarbejdelsen af et forslag til en ny Cyklisthandlingsplan, som skal gælde for årene 2020-30.

Se forslaget HER

I planen er der en masse fine betragtninger og forslag, der centrerer sig om ønsket om at binde kommunens cykelstier bedre sammen, og få “lappet” hullerne i stisystemet.

Der kommes med en fin oversigt over de såkaldte “missing links” (se kort øverst), strækninger hvor cykelstier pludseligt ophører midt i et sti/rute forløb. Visse af disse “missing links” er flere kilometer lange, mens andre er kortere. For de fleste af strækningernes vedkommende, er der tale om længere forløb i landområder og langs feks. Ndr. Strandevej.

Det er en fin analyse med et fint katalog over forslag til konkretet forbedringer og tiltag til at fremme cyklismen generelt i kommunen.

Midtbyen er dog en smule fraværende i forslaget. Udover Gl. Hellebækvej og det manglende stykke cykelsti ved Lappen, samt Møllebakken som allerede er på Kommunens tegnebræt, glimrer forslaget med sit frafær af bud på de mangle små huller i cykelsti-systemet rundt omkring i centrum.

Feks. mangler Jernbanevej fra krydset i Stengade at indgå, det samme med andre mindre huller og uklare ruteforløb. Derudover kan der peges på en manglende vision for en dedikeret cykelsti ud/ind af bymidten, samt en manglende cykeltunnel under Kongevejen ved Kong Peders Park.

Det mest bemærkelsesværdige fravær, er dog den manglende vision for at binde selve bymidten og Kulturvæftet bedre sammen med Havnepromenaden på Nordhavnen og langs Gummistranden. Fra Marienlyst Hotel og til Havnepromenadens ophør ved Kronborgs p-plads, er der er et fint nyt stiforløb, som dog slutter ganske brat i begge ender.

Med nogle få 100 meter nye stiforløb i begge ender, kunne Kulturhavnen let og elegant bindes sammen med både Nordhavnen og Marienlyst, og der ville etableres en egentlig promenade hele vejen fra Helsingør Station og til de gamle stadion arealer i Højstrup.

I forbindelse med opføreslen af Nyt Stadion på Gl. Hellebækvej, kunne der også peges på behovet for en opgradering af stien mellem Højstrup trinbræt og det nye stadion.

Desuden mangler der en overordnet strategi for skiltning af cykelsti-nettet i kommunen. En ensartet og letgenkendelig rutemarkering med egen skiltningsdesign. Måske en konsekvens af, at der i forslaget tænkes i klassiske cykel-stier, og ikke i et egentlig kommunalt cykelsti-system med lokale rute-numre og lettilgængelige oversigtkort.

Forslaget til Cyklisthandlingsplanen skal nu i offentlig høring.

jhs

Se Stadsmagasinets skitsering af mulige forbindelser mellem Kulturvæftet, Havnepromenaden og Ndr. Starndvej ved Marienlyst og Højstrup herunder.

Forslag til stiforbindelse mellem Kulturværftet og Nordhavns Promenaden.
(rød = eksisterende, blå = ny)

Forslag til stiforbindelse mellem Strandpromendaen og Ndr. Strandvej v. Højstrup
(rød = eksisterende, blå = ny)

Relateret indhold…

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Kæmpe ekstraregning fra Movia

Movia mangler over 3 mio. kroner til den lokale busdrift i Helsingør Kommune. Det fremgår af et sparekatalog, som...

Rottekongen Cibrino

Rottekongen Cibrino

Er man helsingoraner over en hvis alder, husker man måske den famøse lirekassemand og gøgler Cibrino. Med sin...

Kommentar: Ånden er væk

Kommentar: Ånden er væk

OBS: Dette er et læserbrev, som Stadsmagasinet har modtaget i brevkassen. Holdninger og påstande repræsenterer på...